maandag 9 augustus 2010

Bib zet buddy's in de kijker

Dezer dagen krijgen buddy's extra aandacht in de bib. Buddyproject Vlaanderen is een project met een warm hart voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. “Deze mensen raken door jarenlange psychische problemen soms sociaal geïsoleerd en vinden nog moeilijk aansluiting bij anderen.” zegt Like Van Damme, coördinator van Buddyproject Vlaanderen. De buddy staat als symbool voor de wereld buiten de hulpverlening. De nadruk ligt op het organiseren van een ‘gewoon’ menselijk, vriendschappelijk contact. Een vrijwillige ‘buddy’ wordt gekoppeld aan een persoon met psychische moeilijkheden (‘deelnemer’). Samen doen ze plezierige dingen zoals naar de film gaan, koffieklets houden, gaan wandelen… In onze streek brengt Metawonen Gent buddy's en deelnemers samen en ook in Laarne zijn buddy's actief. In de bib van Laarne staat een standje met alle nodige info en literatuur rond dit project. De opbrengst van het Bal van de Burgemeester en Schepenen op 28/08 zal geschonken worden aan Buddyproject Vlaanderen.


Een vrijwillige ‘buddy’ wordt gekoppeld aan een persoon met psychische moeilijkheden (‘deelnemer’). Samen doen ze plezierige dingen zoals naar de film gaan, koffieklets houden, gaan wandelen...
Ze ontmoeten elkaar enkele uren per week of 14-daags. Voor de concrete invulling van het contact wordt rekening gehouden met de verwachtingen en mogelijkheden van beiden.
Buddyproject Vlaanderen overkoepelt de momenteel 10 bestaande buddywerkingen in Vlaanderen en Brussel. Ook mensen uit Laarne kunnen bij een buddywerking in de buurt terecht. Zo is Metawonen Gent reeds vijftien jaar actief in het samenbrengen van buddy en deelnemer in en rond Gent. Rita Rommelaere uit Laarne is bijna 4 jaar buddy bij Metawonen Gent. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mensen die om één of andere reden anders zijn en heb maatschappelijk engagement altijd belangrijk gevonden.  Sinds mijn pensionering heb ik tijd om daar effectief iets in te doen. Buddy worden bij Metawonen Gent was voor mij dan ook een logische stap.  Het combineert zowel maatschappelijk engagement als persoonlijke betrokkenheid. Door de goede koppeling, uitgevoerd door Metawonen Gent, kan ik samen met mijn deelneemster activiteiten doen die leuk zijn voor ons beiden en kan zij gewoon zichzelf zijn. De bijeenkomsten met mijn deelneemster zijn daardoor ook voor mij verrijkend. Ik heb niet het gevoel dat ik alleen maar geef, ik krijg er veel voldoening en vriendschap voor terug.
Handje_WiljeHet 10de Bal van de Burgemeester wil Buddyproject Vlaanderen, en meer specifiek de buddywerking in jouw buurt van Metawonen Gent, ondersteunen in het blijvend aantrekken van kandidaat-buddy’s door de ontwikkeling van promotiemateriaal en organisatie van evenementen. Met het Europees Jaar van het Vrijwilligerswerk in 2011 voor de deur is elke steun welkom om bestaande buddy’s een hart onder de riem te steken en kandidaat-buddy’s warm te maken. Misschien ben ook jij een buddy?
Meer info telefonisch via : 09/ 225 62 09 of op volgende websites www.buddyproject.be of bij de buddywerking in jouw buurt www.mettarget="_blank"awonen.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten