maandag 26 maart 2012

Laarns filmtalent maakt kortfilm rond WOII


Deze zomer start Laarnenaar Simon Baele met de opnames van zijn kortfilm De Meermin. De 26-jarige jongeman krijgt na zijn studies aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten de kans om zijn talent te tonen als regisseur nadat het Vlaams Audiovisueel Fonds hem subsidies toekende; het resultaat van een jaar lang werken aan een goed scenario. En dat levert hem nu deze unieke kans op. Het verhaal beschrijft hij als intimistisch en gevoelig, speelt zich af in Normandië tegen de achtergrond van WOII, en draait rond het 8-jarige meisje Lorraine. De opnames zullen deze zomer starten. Bovenstaand kan je al een showreel voor het project bekijken. Dit is een soort promotiefilmpje dat Simon maakte om de de sfeer te tonen aan de hand van bestaande filmfragmenten. We geven Simon de kans om als bibliotheekgebruiker en filmliefhebber zijn project voor te stellen en zien alvast uit naar het resultaat. Via deze blog houden wij U verder op de hoogte van de verdere realisatie van de kortfilm.
Simon vertelt: "Als ingeweken inwoner van Laarne ben ik gebeten door film, al sinds mijn jeugd. Na de filmstudies afgerond te hebben aan de Academie voor Schone kunsten en Gent en met mijn eindwerk Laureaat geweest te zijn van het Franciscus Puyke legaat aan het KASK, kreeg ik de kans om voor productiehuis Caviar, bekend van Smoorverliefd en de fictiereeks ' De smaak van de Keyser', de middellange documentaire ' De getuigen van de keyser' te maken. Een film over 'wit' en 'zwart' in de Tweede wereldoorlog maar vooral veel over het grijs er tussenin. Deze film was oorspronkelijk bedoeld voor Canvas+ maar vond ook zijn weg naar de zender Eén.
En met enige trots kan ik nu schrijven dat het Vlaamse Audiovisueel Fonds mijn eerste kortfilm 'de meermin' die op stapel staat voor de zomer van 2012, subsidie heeft toegekend. Na een jaar te werken aan het scenario en als Nederlandstalige inzending geselecteerd te zijn voor 'the european short pitch 2011' van NISI MASA, ben ik nu eindelijk begonnen met het voorbereiden van de film.
De film speelt zich af in Normandië tijdens WO2, Lorraine, een 8 jarig vissersmeisje wordt geconfronteerd met het verlies van één van haar broers. Achtergebleven met haar vader en oudere broer, creeërt Lorraine haar eigen innerlijke wereld. In haar eenzaamheid ontmoet ze op een dag een jonge vreemde soldaat die aanspoelt op het strand. Dit zal uiteindelijk haar eerste stap zijn in de wrede wereld van oorlog en haat.
De film is in samenwerking met 'a team productions' uit Laken en in co-productie met het Franse 'La voie lactee productions'. Opnames worden voor deze zomer gepland.
Ik geniet dagelijks van wandelingen in het dorp tussendoor mijn voorbereiden werk. In Laarne vind ik de rust die nodig is om een intimistisch, gevoelig verhaal te vertellen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten