donderdag 25 maart 2010

Kalkense jeugdauteur Henri Van Daele gelanceerd in China


Nadat eerder werk al werd vertaald in het Lets, Pools, Koreaans en Japans ligt er sinds kort een jeugdboek van Henri Van Daele in China in de winkelrekken. Er was eens een kabouter... van de Kalkense jeugdauteur (met illustraties van Kristien Aertssen) verscheen in 2008 bij uitgeverij Davidsfonds. Het jeugboek begint nu aan een internationale carrière.'Toen ik deze week een pakket in de bus kreeg, schrok ik me een bult', zegt de Laarnse auteur. 'Een Chinese vertaling: mijn uitgeverij had me daarvan niet op de hoogte gebracht. Het deed raar om mijn werk in handen te krijgen en er geen letter van te verstaan. Nu, ik ben zeer vereerd dat er in China interesse is voor mijn boeken. Ik vind het wel bizar, want het verhaaltje over mijn kabouter is geënt op de westerse cultuur. Kan dat de Chinezen boeien? Mijn eerder werk is al vertaald in het Japans, Lets, Deens, Koreaans, Pools, Duits, Frans en Engels. Behalve op de Duitse markt, levert dat geen spectaculaire verkoopcijfers op. Maar China is de grootste lezersmarkt ter wereld, ik ben benieuwd wat dat gaat geven. Nu ben ik weer voor volwassenen aan het schrijven, een historische roman over Laarnse heksen in de 17de eeuw.



'

Uitgeverij Davidsfonds stelde het boek voor op internationale beurzen en geïnteresseerde uitgeverijen hapten toe. In dit geval was dat Beijing Science and Technology Press, een grote speler in China.

Henri Van Daele werd in 1946 geboren te Zele. Hij studeerde aan de Rijksuniversiteit Gent diplomatieke wetenschappen en pers- en communicatiewetenschappen. Hij woont in de wijk Hussevelde in Kalken. Hij begon al vroeg met het schrijven van cursiefjes (in totaal zo'n 900), debuteerde als schrijver voor de jeugd in de reeks 'Vlaamse Filmkens', waarvoor hij een vijftiental nummers schreef, was daarnaast ook bedrijvig als scenarioschrijver voor strips, als vertaler, copywriter en journalist. Zijn boeken voor de jeugd werden opmerkelijk vaak bekroond (o.a. in 1983 met de Driejaarlijkse Staatsprijs voor Jeugdliteratuur). Hij werkt full-time als auteur sinds 1993. Op 2 november 2007 ontving hij het ereteken van 'Ridder in de Kroonorde'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten