maandag 23 november 2015

Zevende Melopee Poëzieprijs gaat naar Aloys Vonckx



Tijdens een academische zitting werd de laureaat bekend gemaakt van de zevende Melopee Poëzieprijs. De prijs ging naar de jonge Aloys Vonckx, die, volgens de jury, met Kamer 832 het meest beklijvende gedicht van 2014 schreef. De gemeente schenkt een geldprijs van 2500 euro aan de winnaar. Voor de derde maal werd ook een lokale jeugdprijs gekoppeld aan de Melopee Poëzieprijs. Kato Impens schreef volgens de jury het mooiste gedicht. De bloemlezing is vanaf nu uitleenbaar in de bibliotheek.

Het winnende gedicht haalde het van twintig andere gedichten die werden opgenomen in een shortlist. Na een objectieve beoordeling via een individueel puntensysteem kwam Kamer 832 als winnaar uit de bus. Er werd voor de derde maal ook een jeugdprijs georganiseerd, waaraan alle kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar uit Laarne en Kalken deelnamen. De jeugdprijs gaat naar Kato Impens voor haar gedicht De muizige droom...

Kamer 832
 Ik zag haar blik, en wist: de dood kan
nooit groter zijn dan haar ogen.
Die hand, die vrijgevige hand
waarin zoveel speculaas had gelegen
klampte zich vast aan de laatste
lettergreep van dit leven.
Naast haar bed: een speld, een kam
een spiegel. Ik had haar kleren uitgekozen
en haar nagels kleur gegeven. Ik zei
God hoeft niet zo lelijk te zijn
als hij jou deed geloven. En zij lachte.
Ik gaf een kus, tekende met vaste hand
de broodnodige papieren en een uur later
keek ik naar haar uitgewoonde lichaam
een lichaam, zo mager van gezwellen
dat de tijd haar haast vergat te vellen.
                                                                
Aloys Vonckx
En de prijs gaat naar…
Aloys Vonckx (1988) studeerde Kunstwetenschappen in Leuven en schrijft op onregelmatige basis artikelen over kunst voor het Vlaamse tijdschrift Recto:verso. Als puber stal hij meer dan honderd boeken uit boekhandels en bibliotheken. Gelukkig werd zijn passie voor literatuur later omgezet in het schrijven van gedichten. Hij publiceerde onder andere in Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift, Op Ruwe Planken, Schoon Schip en op de website van de Contrabas. Ook was hij te beluisteren tijdens poëzie-evenementen zoals Vers Geweld (in Leuven), Weg met Dichters en Dichters in de Prinsentuin.
Het winnende gedicht Kamer 832 werd gepubliceerd in Kluger Hans.

Bloemlezing
Naar aanleiding van de prijsuitreiking is een bloemlezing uitgegeven met de 21 geselecteerde gedichten. De bundel is verkrijgbaar bij de dienst Vrije Tijd & Jeugd in Laarne en bij het Poëziecentrum, Vrijdagmarkt 36, 9000 Gent. De bundel kost 10 euro. In de Laarnse bibliotheek is de bundel uitleenbaar.

De muizige droom

Er was eens een muis,
Die ging naar een huis.

Hij at de pot met slagroom leeg
En daarna ook nog het deeg.

Toen werd ze ontdekt!
Alles liep niet echt perfect.

Ze viel van de trap.
Wat was dat een klap.

Ik schoot uit mijn slaap
En schrok me een aap.

Er was iets niet pluis…
Ik zag een reuze muis!

Uit schrik liep ik naar de keuken
En kreeg het op mijn heupen.

Opeens was ze weg…
Wat was dit raar zeg!

Ik dacht dit is een droom.
Maar waar is de pot slagroom???
                                                  
                                             Kato Impens

Voor meer informatie kan u terecht bij:

Mevr. Stephanie Demeulemeester
Dienst Vrije Tijd & Jeugd
Dorpsstraat 2, B – 9270 Laarne
+32 (9) 365 46 26 / jeugd.cultuur@laarne.be







Geen opmerkingen:

Een reactie posten