vrijdag 12 februari 2016

Debuterende Laarnse schrijvers in de bibliotheek

Sinds begin dit jaar verschenen al 2 boeken van auteurs uit onze gemeente.  Het gaat bij allebei om hun debuut en daarom brengen we ze graag even onder de aandacht. Anita Clauwaert schreef onder haar pseudoniem Marani Sienaert het jeugdboek Tocht naar Hertsvelde en Danny Clincke bundelt met Hartloper zijn levensverhaal en heel wat looptips. Deze boeken zijn vanaf nu uitleenbaar in de bibliotheek van Laarne en Kalken.

FotoNa een zwaar hartinfarct in 2005 gooide Danny Clincke zijn leven radicaal om. Weg met de pinten en de sigaretten. Zijn nieuwe passie werd lopen, op een gezonde, niet-competitieve manier. Ondertussen liep hij zestien marathons, begeleidde hij honderden start-to-runners tijdens hun eerste loopkilometers en richtte hij twee loopclubs op, de Veldmeersrunners in Laarne en de Bareldonklopers in Berlare. Begin 2015 ging het licht opnieuw uit. Een bloedklonter veroorzaakte verschillende herseninfarcten. Sindsdien is zijn dieptezicht aangetast. Zijn loopambities zijn teruggeschroefd, maar hij blijft een gepassioneerde loopcoach. Veilig, recreatief en gezond sporten in groep is zijn motto. Dit boek vertelt zijn levensverhaal, maar staat ook boordevol looptips. Hoe bind ik mijn veters? Hoe bouw ik mijn conditie op? Hoe bereid ik me voor op een marathon? Welke voeding is geschikt voor en tijdens het lopen? U ontdekt het allemaal in Hartloper.


Cover Toch Naar HertsveldeVan een heel andere orde is het jeugdboek (vanaf 11 jaar) van schrijfster Marani Sienaert. " Lezen is altijd mijn grote passie geweest, zelf schrijven was iets waar ik van droomde. Wat een gevoel als die droom waarheid wordt!" Wanneer de eenvoudige boerenjongen Pier een jong, adellijk meisje vindt in zijn kippenhok, verandert zijn leven voorgoed. Pier en Lidwina ondernemen een tocht naar Hertsvelde, het leen van haar vader. Deze tocht is vol avonturen, maar niet zonder gevaren. We gaan terug in de geschiedenis met dit verhaal, naar het begin van de 16e eeuw, middenin het feodale tijdperk. Een tijdperk waar rovers en sluwe, wrede kasteelheren de plak zwaaien, en boeren en eenvoudige burgers maar moeten jaknikken. Of toch niet? Marani Sienaert is een pseudoniem voor Anita Clauwaert, een van onze trouwe bibliotheekbezoekers.
Zeg, ken jij de mosselman?
Eind vorig jaar verscheen ook een nieuw boek van Kalkenaar Sam De Kegel. In Zeg, ken jij de mosselman? keert hij terug naar zijn heimat Kalken, anno 1850. Hij breekt de grenzen van tijd en ruimte open, op zoek naar (bijna) verdwenen beroepen én beroepen met toekomst. Hij ontmoet schoenmakers, smeden, hoptelers, videotheekuitbaters, reisagenten, animatiedesigners, tatoeëerders en app-ontwikkelaars. Met gefundeerd veldonderzoek ontrafelt De Kegel hoe en waarom beroepen komen en gaan. Aan het eind van het boek stelt de lezer zich de onontkoombare vraag: doorstaat mijn beroep de tand des tijds?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten