donderdag 16 november 2017

Laarnse Melopee Poëzieprijs voor Peter Verhelst

 Met zijn gedicht Leef, heb lief, dans, verdwaal wint Peter Verhelst de Poëzieprijs Melopee Laarne 2017. Dit werd op zondag 12 november 2017 tijdens de feestelijke zitting in de kerk van Laarne bekend gemaakt door burgemeester Ignace De Baerdemaeker. Aan de prijs is een geldsom van 2500 euro verbonden. Voor de 5de maal organiseerde de gemeente Laarne ook de Jeugdpoëzieprijs Melopee als tegenhanger voor de volwassen Melopee Poëzieprijs. De jury koos voor Mijn tenen kriebelen van Isabeau Deleu, leerlinge uit het vijfde leerjaar van Vrije Basisschool Sint-Denijs in Kalken.


foto Dirk Wollaert
De gemeente wil het cliché doorbreken dat poëzie een elitair karakter heeft, slechts een beperkt publiek bereikt en voor velen een ver-van-mijn-bedshow is. Via de Jeugdpoëzieprijs wordt een jong publiek (11 tot 12 jarigen) betrokken dat op een laagdrempelige manier (via scholen) kennismaakt en aan de slag gaat met poëzie.De vijfde en zesde leerjaren van alle scholen in Laarne en Kalken namen deel. Als voorbereiding kregen 4 scholen, 13 klassen en 222 leerlingen een workshop aangeboden door dichteres Sylvie Marie. Dit resulteerde in 209 gedichten, 14 meer dan in 2016.Wat betreft de laureaat was het juryoordeel unaniem. De jury koos voor Mijn tenen kriebelen van Isabeau Deleu, leerlinge uit het vijfde leerjaar van Vrije Basisschool Sint-Denijs in Kalken. Het winnende gedicht onderscheidde zich van de 209 inzendingen door originaliteit en de leuke typografische elementen (helaas niet allemaal mogelijk om hier weer te geven nvdr.).


Het winnende gedicht:
Mijn tenen kriebelen – Isabeau Deleu

Mijn tenen kriebelen
Mijn benen “wiebelen”
ik gróei
ik bloei
Ik voel mij een beetje raar!

Mijn knieën doen pijn
Ai… dit is niet fijn
Mijn hoofd doet gek
Volgens mam heb ik soms een grote bek <
Maar volgens mij is dat niet waar

Iedereen zegt: wat word jij GROOT
dan word ik een beetje rood
Wat heb ik aan deze WOORDEN
Mijn hoofd zit soms in het verre noorden
Groot worden is toch ZWAAR
Wat mijn toekomst ook mag worden
hoe het later ook mag zijn
ik blijf vandaag nog even
nog even klein!

 

En de prijs gaat naar…
foto Dirk Wollaert
De Poëzieprijs Melopee Laarne ging naar de dichter, romancier en theatermaker Peter Verhelst, die, volgens de jury, met Leef, heb lief, dans, verdwaal het meest beklijvende gedicht van 2016 schreef. De gemeente schenkt een geldprijs van 2500 euro aan de winnaar. Peter Verhelst (1962, Bruggge) debuteerde in 1987 met de dichtbundel "Obsidiaan". Zijn eerste roman, "Vloeibaar harnas" volgde in 1993. Hoewel hij binnen de literatuurwereld bij zijn debuut erkenning kreeg, bleef hij nog geruime tijd leraar Nederlands en Engels in de Brugse hotelschool Ter Groene Poorte. Pas in 2000 kwam zijn grote doorbraak er toen zijn roman Tongkat de Gouden Uil en de Jonge Gouden Uil won. Dit jaar won hij reeds de Herman de Coninckprijs voor beste dichtbundel en beste gedicht. Het winnende gedicht Leef, heb lief, dans, verdwaal werd gepubliceerd in het tijdschrift Dietsche Warande & Belfort.



Het winnende gedicht:
Leef, heb lief, dans, verdwaal – Peter Verhelst

Leef, heb lief, dans, verdwaal
in een stad waarvan je de naam niet kunt uitspreken
en waar men jouw naam anders uitspreekt,
in een alfabet dat je niet kunt lezen,
een land met een andere vorm van goeiedag zeggen,
lachen, liefhebben, eten, in een andere tijdzone,
aan de andere kant van de evenaar,
leef, heb lief, dans, verdwaal,
slaap onder andere sterrenbeelden,
dans met andere liederen om het leven te vieren,
waar dezelfde zon in een andere richting reist
en verdwaal, heb lief, leef het leven dat je je thuis
niet eens durfde voor te stellen.
Doe iets wat je nooit zult vergeten,
waar je met niemand over zult praten.
Verdwaal tot je niet meer weet wie of waar je bent
om te worden wie je bent.

Naar aanleiding van de prijsuitreiking werd een bloemlezing uitgegeven met de 21 geselecteerde gedichten. De bundel is verkrijgbaar bij de dienst Vrije Tijd & Jeugd in Laarne en bij het Poëziecentrum, Vrijdagmarkt 36, 9000 Gent. De bundel kost 10 euro.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten